neděle 9. června 2019

Shibori - tradiční indigo batika

Nedávno jsme s Jiřím absolvovali nezbytný nakupovací odpoledne v Brněnské Ikei, kde mě zaujalo nový povlečení ve stylu shibori. Vzpomněla jsem si, že shibori bylo okrajovým trendem letních venkovních kolekcí asi před dvěma - třemi lety a já o něm tenkrát chtěla napsat. Nakonec se mi to ale nějak vykouřilo z hlavy, navzdory nesmazanému předmětu v konceptech. Tak pokus číslo 2. hýr!

A co že to je to "shibori"? Nelekejte se vážení, ale batika. A néé, nemyslím tím duhový batikovaný tričko, který nosil váš středoškolský spolužák s krepatýma vlasama po ramena spolu s rejoickama a sandálama. Shibori je tradiční japonská technika barvení látek, která pochází už z 8. století a která využívala zejména indigo, tedy temně modrou barvu rostlinného původu.

Batikovat v naší české kotlině vyzkoušel snad úplně každý, i já toho mám za sebou poměrně dost nabatikováno. I z toho důvodu se myslím většina z nás nad batikou mírně vofrňuje. Jenže ono když to pojmete tradičně po japonsku, tak to najednou celý vyznívá tak nějak jinak. Což? Hele:

1. No zkoušeli jste třeba někdy batikovat povlečení? To by jednoho nenapadlo, co?! A přitom úplně super nápad (si myslim)

zdroj
2. Batika jako zarámované umění... i když tohle je asi tisk, podle mě fajn inspirace na reálnej DIY projekt.

zdroj
3. Samozřejmě netřeba to přehánět, ale pokud se shibori doplňky dobře nakombinují, efekt je podle mě velmi osvěžující. Temně modrá barva má prostě nezaměnitelný charakter, kterému já velmi špatně odolávám

zdroj
4. Krásná barevná kombinace s bílou a světle hnědou, chrocht

zdroj
 5. Nebo je libo závěs?

zdroj
6. Tohle shibori je sice fejk, ale zato DIY. Tapetu vyráběla Monica v jedné epizodě The Weekenderu, o kterým jsem psala TU.

zdroj
7. Si řikám, že by se shibori dobře hodilo na nejrůznější typy textilií, který nějakým způsobem utrpěly a leží nevyužitý ve skříni. Flekatý prostěradla, utěrky, zašedlý závěsy... a z toho pak našít třeba povlaky na polštáře, prostírání... anebo je použít v celku k původnímu účelu. Prostírání mi třeba přijde jako hrozně roztomilý detail.

zdroj
 8. Další krásná barevná kombinace

zdroj
 9.
zdroj
10. Co z těch součků vyleze nevim, ale hrozně se mi ta fotka líbila. Navíc je to fotka k workshopu, který se ovšem koná v Austrálii, blah

zdroj
11. Vyšší level akka mírně psychedelická digitální grafika, ale stejně se mi to páči

zdroj
Tak co, máte teď taky alespoň malinkou chuť si něco nabatikovat anebo bléééé? Dumám nad prostírkama, ubrusem anebo kusem látky do rámu. Co myslíte?

Krásný nedělní večer vinšuju
post signature

7 komentářů:

  1. Aj tá závesná látková modravá lampa-tienidlo s taštičkami-psaníčkami z poslednej kolekcie ikea stojí za hriech:-)
    Alena

    OdpovědětVymazat
  2. Dostala jsem od tchýně nepoužívané, kvalitní a milión let staré damaškové povlečení, které jsem ještě ani nevytáhla, protože mi připadá takové... bílé... Snad to nebude svatokrádež.

    OdpovědětVymazat
  3. Je to překrásné. Ale ta batika je tak výrazná, že si ji neumím představit v kombinaci s jinými vzory. Takhle je to vkusné. Tereza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, chce to neutrální podklad anebo fakt pečlivě kombinovat

      Vymazat
  4. Aničko, díky za nakopnutí. Dnes jdu spát do modrých peřin. Více u mne na blogu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš to překrásný Evule, si jednou připadám jak influencer :D :D

      Vymazat