středa 9. října 2013

DIY - jak na přízi z tričkoviny

Z tričkovinové příze lze vymyslet leccos, například hned několik koberečků v minulém článku bylo právě z ní. Je to poměrně snadné a taky relativně levné, teda když nepočítám to klubko, které jsem potkala vloni ve Švajcu v obchodě už umotané. To stálo totiž asi tak milijón. Ale kdo by to kupoval, když si to klubko můžete umotat úplně sami!


Pokud chcete vyrobit tričkovinovou přízi, logicky budete potřebovat trička. Stará nová...to je na vás. Já šla nakoupit nová, protože mám v hlavě už konkrétní projekt, takže jsem si chtěla vybrat nějaký ladící barvy. Sehnala jsem v takových těch typických "oděvech" devět triček á čtyřicet korun. Čili žádná trága. Minimálně ta cena teda, protože něco tak křivě ušitýho se hned tak nevidí. Bavlna je taky řídká jak nevěstin závoj, ale s tím se musí počítat. Na přízi jak dělaný!


Napřed si tričko přeložíme napůl (tzn. rukávy na sebe) a odšmikněme jeho dolní lem.

 Potom začneme stříhat jednolivý pruhy, ale pozor, ne až k okraji! To by vám vzniklo spousty rour...a to nechcete.

Já jsem stříhala proužky široký tři centimetry a výsledná příze je vcelku tenká. Jakmile se dostanete k rukávům, ustřihnětě proužek až ke konci. Zbude vám toto:

 Když látku rozděláte, budete mít takovouhle stonohou příšeru, což je zcela správně:

 Potom stonožku rozdělejte úplně, tedy dále budete stříhat pouze jednu vrstvu. A teď pozor, následně ušmikneme jeden krajní cancour a zbytek stříháme šikmo. Takhle:


 Pokud jste tričko na začátku přeložili napůl, budete mít tyhle středový části dvě. Nenechte se zmást - oba konce uděláte v té první. Čili na začátku první části střihnete konec a na konci té první části taky, protože vám tam vyleze toto:

Přitom na části druhé budete stříhat jenom šikmo, žádný cancoury. Ono když se budete orientovat podle té příze, kterou už budete mít nastříhanou, vyleze vám to tam samo - ten jeden konec, kterej byste normálně ustřihli, je totiž pokračováním té části jedna.

Jakmile to všechno našmikáte, tramtararáá! Budete mít tohle:


 Což ale není pravda úplně vzhledný. Celou vytvořenou přízi tedy v rukách natáhněte. Tím se jednak prodlouží a jednak hezky sroluje, takže nebudete mít žádné ohlodané okraje.



Schválně jsem si dala tu práci, že jsem výsledné klubko přeměřila - a z jednoho pánského trička velikosti XXL jsem získala cca 30 metrů příze. To nejni špatný!


 Na závěr bych vás chtěla varovat, že váš pracovní prostor po této proceduře bude pravděpodobně připomínat bavlněnou plantáž. Ten svinčík je opravdu dost neuvěřitelnej:)

A někdy příště si dáme konkrétní projekt! Zatím nashle

La Petite Anne





7 komentářů:

  1. Perfektní :D
    A 30m je celkem dost na nějaké menší projekty, že bych to taky zkusila...?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem čubrněla, počítala jsem tak s patnácti... Za zkoušku nic nedáš, i kdybys měla vyrábět jenom náramek...:)

      Vymazat
  2. Trička máte bezešvá? Někde jsem viděla, že se tričkovina dělala z bezešvých. Díky moc ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. děkuji za návod,chtěla bych se ještě zeptat : když tam mam švi nechtějí se zakroutit co s tím .Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hmmm, zkusila bych požmoulat v ruce - a když nepomůže, tak rozstřihnout a znova sešít jakože "šikmo"- dát konce kolmo na sebe, že se překrývají v takovém čtverečku- a uprostřed toho čtverečku prošít diagonálu. Pak odstřihnout co čouhá a zatáhnout. Anebo pokud nevadí uzlík, tak provlíknout a navázat, viz. https://bit.ly/2Nl2Sop

      Vymazat