pondělí 20. května 2013

Ikony designu - Kartell

Ačkoliv se momentálně nacházím mimo rodnou zemi, čekat tak dlouho na článek vás tentokrát nenechám. A jelikož jsem v Itálii, nastala evidentně příhodná chvíle napsat něco o troše italského designu, respektive ikoně plastu - Kartellu. U nás je Kartell brán jako něco dražšího a výstředního... a tady mají jejich židličky v muzeu na sezení na chodbě, což mě ba.

 


Kartell je italská firma, která byla založena v Miláně Italem Giullio Castellim roku 1949 a primárně se zabývala výrobou automobilového vybavení. Od šedesátých let se pak začali zaobírati designem nábytku z plastu, respektive polykarbonátu, který má dobré optické vlastnosti a odolnost a je tedy vhodný i na nábytek jak do interiéru, tak do exteriéru. Asi si dokážete představit, jaký haló musela v šedesátých letech vzbudit plastová židle, když nad nima doteď mnoho lidí kroutí hlavou.

Já sama jednu židli doma mám, byla hodně zlevněná na designpropagandě, a i když jsem toužila po jiné, nakonec jsem dost spokojená. Už jste ji asi několikrát potkali v mých fotkách, ale kdyby náhodou, je to tadle:


Jo, je to úlet, ale jsem ráda, že jsem se hecla. Ve skutečnosti je ale o dost modřejší, což mě při otvírání krabice dost zaskočilo, ale zvykla jsem si. Tenhle design je relativně novej, pochází z roku 2010, ale Kartell je autorem mnoha evergreenů, který už jste beztak všici někde viděli.


Třeba židle Universal z roku 1967 od Joe Colomba, která byla zároveň zcela první židlí odlitou komplet z plastu.

http://www.amateurdedesign.com/blog/?p=45
Nebo křeslo Louis Ghost od Phillippa Starcka, které bylo inspirováno epochou Ludvíka XIV. To jsem právě dneska potkala v muzeu před televizí x cca 5.


Úložné bosy Componibili od Anny Castelli Ferrieri taky najdete v každým druhým časopise.

http://www.stardustmoderndesign.com/2010/05/kartell-componibili-cylindrical-modern.html
Křesílko LCP od Maarten Van Severen už jste možná taky někdy viděli.

http://www.chictip.com/furniture/kartell-lcp-chaise-lounge
Židle Eros od Philippe Starcka je rovněž relativně profáknutá.

http://www.arredaclick.com/it/eros-kartell-sedia.html








Nebo lampa Lampe Bourgie od Ferruccia Lavianiho, která mě zrovna dost sejří, i když ji mají i v dost méně úchylnejch barvách, jak v těch na obrázku.

http://www.voltex.fr/nouveautes-kartell-fin-2011-artid247.htm

A na závěr knihovnička Bookworm od Rona Arada.

http://www.quasimodomodern.com/products/storage-and-shelving/bookworm/

Obecně u Kartellu platí - lehkost, odolnost, spousty barev, možnosti mat/průsvitný plast a u židlí i možnosti nohou nebo područek. Zakládají si na variabilitě, aby si každý našel ten svůj produkt v pro něj ideálním provedení, za což jim uděluju plusové body (tak čtyry třeba).

Mými Kartellovými favority jsou:

židle Thalya

http://www.famousfurnitures.com/products/PC-Thalya-kartell-Chair-999011.html
A lustry Fly
http://littlewillow.com/2007/07/


V článku jsem vycházela z paměti a francouzské wikipedie. Jinak u nás Kartell koupíte přes net v designpropagandě, ale stačí zadat do Googlu. V Brně máme Koncepti s Kartellem přímo v centru, tak můžete aspoň mrkat do výlohy. Bližší info možná najdete přímo na stránkách Kartellu http://www.kartell.it/.

S tímto vám přeji buona notte
La Petite Anne

9 komentářů:

  1. Opět skvělý článek, díky milá Anne.) A teď mi ještě řekni, jak je ta židle bytelná? Se přiznám, že když jsem šla do Konspeti pro slona, tak jsem pošilhávala po dětský verzi Louis Ghost (po zlevnění 2000), ale nakonec jsem si říkala, že to už by bylo moc designu a navíc je taková tvrdá nemalebná pro děti.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Židle jsou překvapivě velice tvrdý, i když velice lehký. Když se opřeš, neuhne to ani o milimetr:) Kdybys ji chtěla rozmlátit, asi by ses musela dost snažit...

      Vymazat
  2. Já vedle jednoho Kartellu bydlím :D Stylové výstavní kousky, vskutku...

    OdpovědětVymazat
  3. Milá Anne,
    pár kousků (no... celkem tři) doma mám a jestli to někoho zajímá, tady jsou moje zkušenosti:
    Židle Louis Ghost bílá neprůhledná, mám ji v koupelně a je fakt super, elegantní a jestli má někdo strach, tak je fakt pevná. Seděla na ní i stokilová osoba a ani se nehla. Asi kdyby se na ní někdo houpal, dovedu si představit, že se ulomí noha, ale to nikdo nezkoušel a doufám, že ani nebude.
    Kontejner Componibili bílý třípatrový má syn v pokojíčku jako noční stolek a taky dobrý.
    Ovšem na lustr Fly pozor - mám ho nad jídelním stolem v té tmavší zelené variantě. Krom toho, že je krásný, je strašně, ale straaašně nepraktický. Když je zhasnuto, to ještě jde, ale jak se rozsvítí, je to peklo. Drobné škrábanečky a hlavně prach. Musela bych ho utírat fakt každý den (což nedělám) a to se u nás nijak extrémně nepráší. Nějaký zlepšovák, jak se o něj starat, jsem na netu ani nikde jinde nenašla.
    Tak bych to ještě zvážila, ale je pravda, že mě samotnou na to někdo před čtyřmi lety upozorňoval a stejně jsem si nedala říct :)
    Markéta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markéto díky za vyčerpávající koment! Taky znám osobu, která má Fly a má stejnej problém, ale co dělat, je prostě boží:D Já mám spíš problém s tím, že bych chtěla modrej nebo červenej nad jídelní stůl, ale bojím se, že by zbarvoval jídlo a tím pádem ovlivnil požitek z debužírování:))

      Vymazat
  4. Tak zrovna z toho bych strach neměla, protože dole je díra, tam svítí jenom žárovka. Pokud to nějak zbarvuje (což mi přijde, že ani moc ne, ale ta modrá může být teoreticky intenzivnější než zelená), tak na strop/nahoru do prostoru. Přinejhorším ho dáš jinam, hodí se skoro do každé místnosti :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A když já bych just chtěla nad stůl:))) Ale jestli ty máš zelenou a je to ok, tak modrá horší nebude, dík za info!

      Vymazat