neděle 20. listopadu 2022

DIY dětské hrací matrace

Když jsem dětem plánovala pokojíček v novém bytě, jedním z hlavních DIY plánů byl čtecí koutek. Chtěla jsem v rámci úspor ušít vlastní baldachýn, jenže mi záhy došlo, že potřebuju vyřešit i co dám pod něj. Baldachýn jsem ušila už před víc jak rokem a článek vám pořád dlužím, rozhodla jsem se ale napřed vypublikovat tady ty matračky, které jsou podle mě jeden z těch lepších nápadů, které mě kdy v rámci DIY napadly. Dětské hrací matračky sehnat jdou, třeba krásné bunkr, jenže jsou všechny aktuálně mimo můj rodičákový budget. Dost mě to mrzelo, ale pak jsem se rozhodla vzít situaci do vlastních rukou a musím se pochválit, protože poměr cena/vložené úsilí/výkon je myslím velice slušný. Matrace slouží primárně jako podložka do čtecího koutku kde jsou naskládané na sobě, ale často morfují i do matrací pro panenky ("jako ve školce děti"), na stavební materiál na bunkry anebo aktuálně jako žíněnka na doskoky z opěradla pohovky. (Věčně vykledlanýho opěradla se strženým závitem č. 587 nutno dodat.)

Tenhle projekt bych označila jako středně pokročilé DIY, ale pokud jste zvyklí šít, tak bych ho označila možná i jako snadné. Potenciální záludnost je v procesu myslím jenom jedna, o které se pobavíme později. Takže pojďme na to!

Na tohle DIY budete potřebovat:

- tu nejobyčejnější molitanovou matraci do dětské postýlky 120x60 co seženete (já koupila v ikei Pluttig za 399,-)
- 1,5 metru minky látky a odpovídající nitě - já koupila u Stoklasy asi za 150 korun/metr v nižší gramáži. Růžová na fotce je vyšší gramáž za víc peněz, ale opravdu bohatě stačí ta nižší, jen se s ní trochu hůř šije, protože víc pruží. Minky jsem zvolila proto, že se výtečně pere i otírá vlhčeným ubrouskem, je fajn na dotek a parádně vypadá.
- pak budete potřebovat zip o šířce 60 cm a to je celý. Celkově se v ceně za materiál na jednu matraci pohybujeme na cca 650 korunách.

Na stříhání nepotřebujete žádnej střih, prostě si látku našpendlete na matraci a obstřihněte s cca 1,5 cm přídavkem po okraji, užší pruhy jsem stříhala podle pravítka (moje matrace má na výšku 5 cm, takže jsem stříhala dohromady čtyři 8 cm pruhy, dva 123 cm a dva 63 cm).

Následně si jeden z větších obdélníků rozstřihněte na dva kusy cca 20 cm od okraje - tam přijde zip. Když panel rozdělíte víc do středu, bude se vám to blbě potahovat. Zkrátka a jednoduše si látku nastříhejte tak, abyste měli tolik panelů, jako já dole na obrázku.


Teď se dostáváme k té jediné záludnosti - zkontrolujte si strany, po které vám látka pruží. A opravdu důrazně doporučuji si po těchto stranách látku nejenom našpendlit, ale i nastehovat. Ušetříte si hromadu vzteku a oprav, kdy se vám látka ve stroji natáhne špendliky nešpendliky a skončíte z šišatou obludou, která vám nebude dávat smysl. 

Já jsem v šití postupovala tak, že jsem si napřed sešila horní panel dohromady s bočními jako na obrázku výše (pokud jako já nemáte overlock, doporučuju menší cikcak steh nebo nějaký pružný steh dle možností stroje) a následně zip na spodní. Zip rovněž doporučuju stehovat, protože narozdíl od látky nepruží vůbec a dělá to neplechu. Až budete panel se zipem přišívat ke zbytku, nezapomeňte si zip rozepnout! Dírou pak budete hotový potah protahovat na líc.


Co se týká rohů, těch se bát nemusíte, jen při špendlení dávejte pozor, ať máte spojené správné konce. Je taky docela možné, že vám některý okraj vyjde trochu delší, ale přitom bude zbytek potahu vypadat normálně - tak to v tom případě neřešte, jenom vyzkoušejte matračku potáhnout a pokud je to ok, tak cancour sestřihněte. Jak je ta látka pružná, schová se v tom kdejakej fail. Jakmile vám ale někde vyleze opravdu velký kus navíc a potah se zkroutí, musíte párat. A napodruhé STEHOVAT!, jak kdybych to neřikala, co?


No a to je vlastně celý. Pak už stačí jenom potáhnout matračky na ostro a máte hotovo! Já jsem ušila tři a možná ještě přidám další, přijde mi, že nám chybí žlutá.



A tady máte jednu reálnou fotodokumentaci. 


Fotky i s baldachýnem jsou v plánu, tak stay tuned!

Ještě se sluší říct, že tenhle nápad lze aplikovat třeba i na sedák na balkon nebo lavici do předsíně a není třeba se omezovat jen na dětské podložky na hraní. To jen tak aby bylo jasno... Tak co, půjdete do toho někdo?


post signature

4 komentáře:

  1. Jsou krasne! Ty barvy v sametu tak vyniknou!

    Zkoukla jsem i bunkr, ale to uz mi prijde prilis drahe, jsem znamy kolenovrt!

    IK

    OdpovědětVymazat
  2. Hurá! Sláva! Díky moc za blbuvzdorný návod!!! Já jsem nakonec ležení v baldachynu provizorně (= nastálo) vyřešila prastarými matracemi z chaty. Jsou z nějaké pohovky, vždy dva "sedáky" spojené látkou. Takže se to dá ohnout a natlačit ke zdi, což potřebuju, protože je děsně studené. Ale potřebovala bych na ně taky nějaký potah. Myslíš, že by to fungovalo? Nebo bude lepší ne nechat znovu očalounit? Jinak se vrhnu na ty matrace. Jednu už máme, bývalá z postýlky (prakticky nepoužitá :-) je teď v plném vytížení jako doskočiště pro Utukutu a jiné důležité aktivity. Vlastní potah bude nutnost, už to vidím :-)

    A pak mám off topic dotaz - letos bych se chtěla vrhnout na tu chaloupkovou rohožku. Lze ji pak fakt použít jako rohožku? Nebude se z toho odírat ten balakryl a roznášet po světě?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ha! Není zač, jestli do toho pudeš, tak podej zprávu! Sedáky nevim na tuti, jestli si představuju správně, nešlo by to vyřešit třeba i jen mikroplyšovým prostěradlem? To jsem provedla matracím na válendě v pracovně a taky to funguje...

      A k rohožce - ta barva musí být docela řídká a jakoby se do rohožky vsáknout. Tzn. ta aplikace je trochu vopruz, ale pak to drží fakt dobře a neodírá či neloupe se nic. Moje vypadá letos stejně jak vloni :)

      Vymazat