Dneska bych vám chtěla představit jeden projekt, který mě musím říct opravdu hodně oslovil. A o co že se to tedy jedná? Abych se vyjádřila co nejstručněji (protože moje pindy jsou dneska vlastně zcela irelevantní), Artbanana.cz je eshop se současným uměním. Projekt zastřešuje různé umělce a galerie a vy si tak můžete vybrat umělecké dílo přímo z pohodlí vašeho vyhřátého obýváčku. A mě tak nějak zajímalo víc, takže jsem si skrz mail o projektu popovídala s jedním ze zakladatelů Arbanany Jánem Gajduškem. Tož čteme dále!
Na základě čeho/jak nápad projektu Artbanana vznikl a proč zrovna „banana“?
Na základě čeho/jak nápad projektu Artbanana vznikl a proč zrovna „banana“?
Nápad vznikl už celkem dávno. Bylo to v době, kdy se na webu začal silněji prosazovat globální server saatchionline.com, který prodává výtvarné umění po celém světě, a slouží také jako stránka, kde se umělci samostatně prezentují. Říkal jsem si, že něco podobného u nás zatím není, ale měl jsem myšlenku projekt udělat jinak. Saatchi je až moc otevřená platforma, kde může své výtvory dát opravdu každý. Proto jsem se rozhodl, že by bylo fajn vytvořit jediný web, který by podobným způsobem prezentoval umění, které nabízí kamenné galerie. Ty většinou zastupují již prověřené autory a jsou určitým způsobem i známkou kvality nabízeného autora. ArtBanana je tudíž prodejní portál, který slouží galeriím jako jejich jednotný eshop. Samozřejmě jsme se časem ale nemohli zaměřit jen na galerie, a proto u nás prezentujeme i samostatné umělce, kteří nejsou zastoupeni galeriemi.
Samotný název ArtBanana vznikl náhodou z obrovského množství názvů, které přicházely v úvahu. Název ArtBanana byl však zdaleka nejchytlavější a nejvtipnější. Zároveň i barevnost loga odkazuje na popart z generace Andyho Warhola, který navrhl ikonický banán pro album legendárních Velvet Underground. Logo je ve tvaru samolepky, čímž vtipně odkazuje k notoricky známým samolepkám na banánech. Název se nám zdál vtipný, snadno srozumitelný, lehce zapamatovatelný ve všech jazycích a také se nám podařilo získat doménu artbanana.com, kterou využijeme při expanzi do dalších států.
Kdo všechno se za projektem skrývá?
Za projektem se skrývají zejména Ján Gajdušek a Štěpánka Šebková, kteří dnes tvoří jeho hlavní páteř. Nápad ale vznikl tak, že se jednou na Silvestra v Beskydech potkali Leoš Novotný s Honzou Gajduškem a při jednom lesním alkoholickém výletu je napadlo, že vytvořit podobný projekt by vlastně bylo docela fajn. Leoš je od té doby hlavním investorem projektu a Honza jej řídí. Štěpánka Šebková k nám přišla o něco později a dnes je pro projekt nepostradatelnou osobou. Za investiční skupinu Aacon Capital dále projekt hlídají Jan Matoušek a Tomáš Adámek. Máme také dvě šikovné stážistky, které nám pomáhají s PR a online monitoringem.
Jak to celé vlastně funguje?
Fungujeme jako klasický eshop se všemi jeho výhodami. Prodáváme však výtvarné umění, které je velmi specifickým produktem. Proto jsou již předem kladeny určité nároky na vzhled webu, kvalitu fotografií nebo bezpečnost přepravy. Nabízíme také náhled díla v interiéru, aby měl zákazník možnost dílo si představit tak, jak bude vypadat ve správném poměru na stěně v pokoji. Co se týká dopravy, spolupracujeme s přepravními společnostmi TNT a DPD a plně umožňujeme online platby jako každý jiný eshop. Nabízíme také rámování grafik.
Na jakého umělce či instituci jste ve sbírce AB nejvíc pyšní?
Jaké jsou tvé osobní preference, když jde o současné české umění?
Co se týká obrazů, tak osobně bych si z nabídky na ArtBananě vybral spíše abstraktní díla (např. Samuel Paučo, Radoslav Bigoš, Matěj Olmer) nebo taková, která svým námětem stírají hranici mezi realitou a abstrakcí (Matyáš Maláč).
Máte/máš nějaký sběratelský koncept?
Veškeré sbírání se řídí buď osobními preferencemi a citem sběratele, nebo čistou investiční strategií. Osobně si myslím, že díla mladých autorů, které nabízíme na ArtBananě, jsou schopna vyhovět oběma těmto požadavkům. Velká většina z našich autorů jsou mladší ročníky, u nichž je velký potenciál, že cena jejich prací půjde v budoucnu nahoru.
Co považujete za dosavadní největší úspěch? A jaká je další meta? Jaké máte s projektem plány do budoucna?
Za největší úspěch zatím považujeme vůbec spuštění celého projektu. Přípravy a veškeré plánování bylo složité a jsme opravdu rádi, že se nám podařilo vytvořit fungující platformu. Jsme na samém začátku a prozatím máme v plánu oslovit co nejvíce umělců a galerií na českém trhu. No a poté se chceme vydat za hranice, zejména do Polska.
Do Polska?
Polsko je šíleně perspektivní trh, mají tam obrovské množství soukromých galerií a i jejich současná umělecká scéna je více stmelená a umí se lépe mezinárodně odprezentovat. Pro lidi ze zahraničí je tak polské umění více srozumitelné než to české, je to můj osobní pohled. A také k nám Poláci velmi vzhlížejí, proto očekávám, že by tam projekt ArtBanany mohl mít úspěch...
Do Polska?
Polsko je šíleně perspektivní trh, mají tam obrovské množství soukromých galerií a i jejich současná umělecká scéna je více stmelená a umí se lépe mezinárodně odprezentovat. Pro lidi ze zahraničí je tak polské umění více srozumitelné než to české, je to můj osobní pohled. A také k nám Poláci velmi vzhlížejí, proto očekávám, že by tam projekt ArtBanany mohl mít úspěch...
--------------------------------------------------------------------
Tento projekt je mi opravdu hodně sympatický a mít nekonečný fondy, dost bych si toho na Artbananě vybrala. Zaujala mě například práce Martiny Smutné:
Martina Smutná, Bez názvu 3 (z cyklu Die Klassizistischen strukturen), 2013, koláž, 53 x 44 cm, Galerie Kritiků |
Nezapomeňte se porozhlídnout přímo na stránkách Arbanany a prozkoumat, jestli vám tam třeba něco nepadne do oka - protože plakáty a reprodukce jsou sice fajn, ale mít doma jedno originální dílo, za který navíc zaplatíte víceméně přímo jeho tvůrci, to zkrátka chceš!
Pac a pusu
Žádné komentáře:
Okomentovat