pondělí 24. srpna 2020

DIY návod: nejjednodušší macramé ever

Když jsem vyráběla svoje historicky první macramé díky balíčku z Cosy Craft Clubu, bylo mi hned jasný, že budu na tuto techniku muset udělat nějaký návod. A dokonce jsem i docela brzy vymyslela jaký a hned záhy vyrobila prototyp lucerny, na jejíž výrobu potřebujete jen jeden jediný typ uzlu a přitom máte poměrně širokou škálu možností, jak s tím uzlem naložit. Teprve minulý týden jsem se ale dokopala k tomu vyrobit lucernu "naostro" a nafotit i pár postupových fotek. Lucerna se krásně hodí jak na terasu, tak dovnitř a vrhá opravdu moc krásné stíny. Tož tady to máte!

Na macramé lucernu potřebujete obyč zavařovací sklenici - třeba od medu, okurek, vývaru.... a několik metrů provázku. Nemusíte shánět vyloženě drhací, chcete spíš něco tenčího a ne tak tuhého. 

Dále budete potřebovat nastříhat 50 kusů provázku, které budou přeložené napůl cca 2x tak dlouhé, jako vaše sklenice. Moje sklenice má cca 12 centimetrů na výšku, nastříhala jsem si tudíž 50 kusů provázku o délce 24 cm. Pokud dobře počítám, připravte si na jednu lucernu zhruba 15 metrů provázku, ať jste v klidu. A můžete jít na věc!

V prvním kroku si ovažte povázek kolem hrdla. Neměl by být ani volný, ani úplně na těsno - v dalším kroku si totiž všechny vaše nastříhané provázky přivážete jako na druhém obrázku.


Na ten poslední obrázek ještě na chvilku zapomeňte a pojďte mrknout na uzel samotný. Když jsem se ho učila já, měla jsem tak podrobný a dlouhý návod, že mě to dočista zmátlo. Když jsem pak přišla jak na něj, musela jsem se úplně smát, že je to ve skutečnosti úplně jednoduchý. Takže vás zanechám jenom s tímhle nákresem, protože ono na tomhle uzlu fakt nic není. Napřed uděláte uzlík z jedné stany, pak z druhé, utáhnete k sobě a máte úplně základní čtvercový uzel. Ty pak můžete vyrábět v libovolném uskupení a vzoru.



Já jsem zvolila trojúhelníčky. Na sklenici máte 50 dvojic, jeden čtvercový uzel vyrobíte ze dvou dvojic. Kolem dokola tedy takto uvážete 25 čtvercových uzlů v první řadě a v druhé začnete ubírat. Schéma je tedy:

1 řada 25 čtvercových uzlů 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 .....
2 řada                                     1 1 1 1 1  0 1 1 1 1 1 0 1......
3 řada                                       1 1 1 1 0 0 1 1 1 1 0 0 1.....
4 řada                                         1 1 1 0 0 0 1 1 1 0 0 0 1.....
5 řada                                           1 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 1 .....
6 řada                                            1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1

S 50 výchozími dvojicemi takto kolem dokola vytvoříte 5 trojúhelníčků. A jakmile se vám to podaří, už budete vědět co děláte, takže pokračování vzorku už nechám na vás. Já se rozhodla opět pro trojúhelníčky, tentokrát obráceně. V každém případě si doporučuju začátek dalšího vzoru zjednodušit tím, že si provázek přilepíte ke sklenici washi páskou, viz. ten čtvrtý obrázek výše. Tak budete začínat všude ve stejné výšce.

Jakmile budete mít vzor hotový, ostříhejte si zbývající přečuhující provázky, které můžete následně i rozčesat hřebínkem. A je to!


Zde trochu jiný, ne tolik povedený vzorek "prototypu". Nepoužila jsem washi pásku a je to dost poznat


A jak to svítí:




Tak co, zkusíte to taky?
post signature

2 komentáře:

  1. Ahoj, máš trochu chybu v textu-asi sis nastříhala provázky dlouhé 48 cm, aby teprve po přeložení měly 24 cm ne?

    OdpovědětVymazat