neděle 4. února 2018

Mid-century modern - něco jako retro

V bydlení existuje uber giga množství různých stylů, ne všechny jsou ale u nás profláklý. Mid-century je záležitost řekněme americká a australská, u nás je tomuto stylu nejblíž sedmdesátkové retro. Styčné body naleznete, ale vydávat je za ekvivalent úplně nemůžeme. Naše retro je totiž vzhledem k ekonomické situaci tehdejší doby celé takové plastovější a dřevotřískové, i když některé prvky jsou stejné. Podobné jsou tvary nábytku, ikonické komody nebo například záliba v závěsných květináčích a stojanech na květiny. Žádný mid-century interiér jsem ale u nás eště nepotkala, i když upřímně doufám, že nějakej existuje! 

Přijde mi, že každý rok se jeden takový mid-century prvek promítne do aktuálních interiérových trendů. V letech minulých to bylo macramé a závěsné květináče, letos se konečně začnou objevovat květináče na nožičkách (yess, já si to totiž tak usilovně přála, až jsem byla vyslyšena či co, cha!), ale na to si musíte ještě pár týdnů počkat.

Mid-century modern jakožto mix "retra" a moderního bydlení je jeden z mých oblíbených interiérových stylů právě proto, že i když s ním nemám přímou zkušenost, pořád mi přijde velmi blízký. Asi jak když potkáte spolužáka ze základní školy, kterýho jste sice dvacet let neviděli, ale jak jste společně pařili pogy v družině nemáte šanci do konce života zapomenout.

Vo čem že to tu celou dobu melu?

1. Lesklá naoranžovělá dýha, tmavá barva na stěně, křesílko s "kuželkovitýma" nohama. Co dodat.

zdroj
2. Pro mid-century jsou mimo jiné typické honosné kovové prvky

zdroj
 3. Úzké komody s nohama do stran známe všichni. Tak doufám, že i všichni víme, že jsou super!

zdroj
 4.
zdroj
5. Výrazná svítidla a motiv či forma paprsků jsou dalším typickým prvkem. A samozřejmě závěsný květináč...

zdroj
6. Mimochodem, mrkněte na zdroj pod fotkou - skrývá se tam fakt moc krásný mid-century byt!

zdroj
 7.

zdroj
8. O dřevěném obložení stěn by moje babička mohla vyprávět. V jejím domečku z osmdesátek je totiž takhle obložený kde co! A všimněte si toho květináče na nožičkách - přesně takovej sháním/plánuju vyrobit už dva roky. Tak snad to letos konečně klapne.

zdroj
9.
zdroj
10.

zdroj
Znáte mid-century štýl? Líbil by se vám doma?
Krásný nedělní večer přeju
post signature

21 komentářů:

  1. jj něco bych si vybrala :)
    Na závěsu pro kytku pilně pracuju ;)
    M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ha! Já zrovna v sobotu koupila konzoli a květináč, kterej na ni pověsím. Je to asi ve vzduchu :)

      Vymazat
  2. Název jsem neznala, jednotlivé nově pojaté retro kousky nábytku občas zahlédnu a je to milé. :-) S těmi nožičkami je to takové lehké, odlehčené, nedovedu si představit, že by ten interiér zaplácali stejně jak v minulém článku.
    Napadá mě, že v Česku se to tolik neujalo proto, že v plastové sedmdesátkové podobě to bylo vidět všude a tak převládá potřeba se vůči tomu vymezit. Asi především tou tak oblíbenou skandinávií :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to v nějaké podobě možná ještě přijde, třeba takový http://www.novoretro.net/ na tom pracujou už teď :)

      Vymazat
  3. Já mám ho mám ráda hodně, i když poslední dobou se mi to trochu přejídá, je to všude... orazuje mě akorát ta nekvalita našich 70. věcí, ale i v kombinaci s moderními prvky to vypadá super! Hlavně ty doplňky na květiny jsou fajn, jsem ráda, že se to vrací!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele třeba ty nábytky jsou kupodivu místy i poměrně kvalitní, obrobky UP závodů byly i po 1948 na dobré úrovni... ale ten blbej pocit z toho celku přetrvává, to je fakt

      Vymazat
    2. no, asi to bude tím "umakartovým" pocitem, když koukám na tyhle midcentury interiéry, tak z nich ta kvalita úplně září :-)

      Vymazat
  4. Teta ho má pořád ještě v obýváku a v ložnici... Ivča

    OdpovědětVymazat
  5. Tohle je presne ten styl, co se mi moc libi. Uz mame i sputnikovsky lustr jak obr. c.9, dokonce si troufam rict, ze jeste trochu hezčí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ooooo! Tak to teda závidím velice, odkud ho máte?

      Vymazat
    2. Z sbazaru nebo bazos.Jen mame min "kouli" ale maji hezci tvar. Staci zadat "lustr sputnik". Je to cesky vyrobek z Kamenickeho Senova,jestli se nepletu. A je na dva obvody - bud muze svitit 5 nwbo 9 zarovek. Nam sviti vsech 9 a je to jako druhe sluce.

      Vymazat
    3. Tak ten je boží!!! Fakt dík, další věc, co nutně potřebuju :D

      Vymazat
    4. To chápu. Je nejvtipnější! Udělá mi radost pokaždé, když na něj kouknu.

      Vymazat
  6. Mám doma spoustu mid-century kousků :) Pravda, né úplně plánovaně, prostě jsem do prvního samostatnýho bydlení brala, co bylo (půdy, stodoly, bazary, ..). Bezva se to kombinuje jak s ikeou, tak s devadesátkama nebo starožitnostma. Proste go mid-century!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super, to zní krásně :) A potvrzuje to moji domněnku, že se to k nám do CZ skvěle hodí!

      Vymazat
  7. Mila Anicka :) tento blog som objavila pred tyzdnom a uz pozrela takmer :) vsetko nadherne pisete mate skvely vkus a tak osviezujuci zmysel pre humor; ze som si chvilku myslela; ze ste muz -ZART:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc za komplimenty Ladislava, mám radost, že se vám tu líbí! Akorát s tim mužem to moc nechápu :D

      Vymazat
  8. Super, hodně aktuální...:-)

    OdpovědětVymazat
  9. Jooo, ta stolička pod kytky mě taky bere! Ale s realizací počkám, až si kytky při pohledu na mě přestanou podřezávat kořeny :-D B.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To znám, ale bojuju s tím :D Většinou je přeliju a vony shnijou, tak se učím méně se snažit :)))

      Vymazat